Humans of Kampen

FOTOGRAFIE TIPS/TRUCS&INSPIRATIE

Wat leuk dat je meedoet met de workshop Humans of Kampen! Hieronder heb ik een aantal tips en handvaten voor je op een rij gezet, om het hopelijk wat makkelijker voor je te maken om op pad te gaan. 

 

Hieronder ga ik er wat dieper op in, maar de belangrijkste tips die ik je mee kan geven zijn misschien wel:

  • KIJK GOED (omgeving / persoon / details. Maar kijk ook veel naar andere fotografen, vergeet ook portretschilders niet)
  • LET OP HET LICHT  (is er genoeg, is het hard of zacht, waar komt het vandaan)
  • COMPOSITIE
  • MAAK EEN CONNECTIE

 

Je krijgt van ons ook een formulier mee waarmee de geportretteerde toestemming geeft voor het gebruik van hun portret mbt. dit project. Het is belangrijk dat zowel de maker(s) (jij/jullie dus) als de geportretteerde die volledig invullen. Anders kunnen de foto’s/teksten helaas niet gebruikt worden!

 

FOTOGRAFEREN MET JE MOBIEL

  1. Let op je instellingen. Fotografeer op de hoogst mogelijke kwaliteit.
  2. Heb je de mogelijkheid tot ‘raw’ gebruik die instelling dan
  3. Let erop dat bij sommige telefoons er soms  standaard ‘autosettings’ voor kleur en licht aan staan (en/of true tone). Zet die uit.
  4. Heb je een ‘portretfunctie’? Wees daar dan voorzichtig mee. In mijn ervaring heeft die de neiging om bijvoorbeeld zomaar het haar van mensen onscherp te maken. Kijk liever of je telefoon je de mogelijkheid geeft om het diafragma (f-getal) aan te passen. Dan heb je zelf de controle over scherpte/onscherpte.

NABEWERKING

  1. Je kan in je telefoon zelf je foto’s nabewerken, bv licht/contrast/kleur en uitsnijden/croppen.
  2. Ik zelf gebruik zowel op m’n telefoon als computer Adobe Lightroom (voor telefoon/tablet is er een gratis versie). Fotografeer je met een iPhone? Dan kan je ook vanuit Adobe Lightroom fotograferen: https://helpx.adobe.com/nl/lightroom-cc/using/capture-photos-mobile-ios.html

TIPS VOOR PORTRETTEN

  • Focus/stel scherp op de ogen.
  • Fotografeer bij indirect/zacht licht. Bijvoorbeeld, als je ergens binnen bent, zet je onderwerp bij een groot raam. En, als je buiten bent bij hard licht, zoek de schaduw op (op een bewolkte dag heb je hier veel minder last van natuurlijk). Op deze manier vermijd je harde schaduwen. Kijk ook altijd goed naar het soort licht, en naar waar het licht vandaan komt. (tip: houd je hand voor je uit en draai langzaam rond, je ziet dan vanzelf of je hard, oneven licht hebt en waar het licht vandaan komt)
  • Let op je compositie (zoek ‘rule of thirds’ en ‘de gulden snede’ maar eens op)
  • Houd je onderwerpen op ooghoogte (als je bv een kind fotografeert, ga dan eens door je knieën)
  • Oefen! Oefen bv op iemand die je kent, bij wie je je comfortabel voelt. Of, oefen met zelfportretten maken. En dan niet selfies met je telefoon in de hand, maar zet je camera/telefoon op een statief en oefen poses en uitdrukkingen, eventueel met spiegel erbij. Dan weet je ook hoe ’t voelt en wat verschillende poses communiceren en hoe je dat kan vertalen naar het regisseren van je onderwerp.
  • Wees respectvol naar je onderwerp. Laat ze bijvoorbeeld meekijken naar wat je doet/maakt. Het is voor hun ook spannend. Als ze weten wat je doet en wat je wil maken, maak je het voor hun ook makkelijker om mee te werken.
  • Denk/kijk ook naar de omgeving. Een portret is natuurlijk lang niet altijd alleen een hoofd/schouder plaatje. Ook de omgeving waarin je iemand fotografeert kan een verhaal vertellen.
  • Als je kan kiezen uit diafragma (f-getal), gebruik dan een laag getal (bv f2.8), zo houd je je onderwerp scherp en achtergond onscherp. Wil je juist de omgeving ook scherp, kies dan een hoger diafragma (bv f8)
  • Heb je verschillende lenzen, oefen daar dan mee. Dan weet je met welke lens je welk effect krijgt. Zodra je de straat op gaat, hoef je dan niet meer na te denken over hoe en wat en welke lens. Fotografeer je met je mobiel? Oefen dan ook met het effect van verschillende zoom instellingen
  • Verdiep je een beetje in nabewerking (licht/contrast/croppen/witbalans)

TIPS VOOR PORTRETTEN OP STRAAT

  1. Vraag het gewoon. Dat lijkt spannend, maar dat went wel. Het doel is dat je een connectie maakt tussen jou en de ander.Soms zul je afgewezen worden, maar dat is niet erg. Dat weegt namelijk niet op tegen alle leuke ontmoetingen die je wel zult hebben.
  2. Kijk niet alleen naar de meest opvallende mensen. Maar let op mensen met een speciale kwaliteit. Dat kan de oogopslag zijn of de juiste uitstraling. Soms zie je aan mensen dat zij ook open staan voor een praatje. Spreek ze gewoon aan. Soms hebben de minst opvallende mensen de mooiste verhalen
  3. Het hoeven niet altijd vreemden te zijn. Als je iemand in je omgeving hebt die een mooi verhaal heeft, waarom niet?
  4. Werk secuur en netjes en doe je best. Als iemand jou z’n tijd en energie geeft, dan ben je het ze verschuldigd om een goed portret (tekst of beeld) van ze te maken. Neem er de tijd voorHet gaat over contact, een connectie maken. Vind hier je eigen manier van doen in. Wees niet bang om jezelf te zijn, om vragen te stellen, interesse te tonen. Op die manier wordt het voor jullie allebei een leuke ervaring en houd je er een mooi portret aan over.
  5. Investeer. Investeer je tijd en energie. Soms is er meer verhaal. Als je er de tijd voor hebt, en zin in hebt, en de kans doet zich voor, pak die dan. (Stel je voor dat iemand je verteld dat ie een wandelende-takken-asiel runt, dan wil je dat toch zien? En ze daar portretteren?)
  6.  Vertel dat je ‘een natuurlijk portret’ wil. Soms is het zo gepiept, maar sommige mensen schieten meteen in een pose, sommigen verstijven. Het is aan jou als fotograaf om duidelijk te communiceren wat je van iemand wilt. Hoe beter jij aanwijzingen kan geven, hoe makkelijker je het maakt voor je onderwerp. Er is bijna niks ergers dan een fotograaf die niet communiceert.
  7. Soms moet je even wachten tot je onderwerp wat meer ontspannen/onbevangen is. Houd bijvoorbeeld niet de hele tijd je camera voor je neus, maar neem ook hier en daar een tel of wat pauze. Bijvoorbeeld voor het gesprek. Als je dan weer lekker in gesprek bent, ga je weer door met fotograferen. Meestal is je onderwerp dan wel weer wat meer ontspannen.
  8. Let ook op details, de ogen, de handen, gezichtsuitdrukking/expressie. De ogen vertellen je zoveel. De blik van vertrouwen herken je direct. Let ook op mensen hun houding. Zijn ze ontspannen, stijf, gesloten, onrustig? Als mensen heel ongemakkelijk staan, vraag ze even van houding te veranderen, in ‘gewoon even staan’. Vaak is dit alles wat er nodig is om ze weer even te laten ontspannen. Soms verstrakken mensen wat in hun gezicht, ik leg dan vaak  m’n camera even weg, en vraag ze om even een paar gekke bekken te trekken (en doe dan vrolijk mee, sta je samen gekke bekken te trekken op straat 🙂
  9. De omgeving kan ook een verhaal vertellen, focus dus niet altijd alleen op het gezicht. Kijk ook eens om je heen, waar je bent, wat iemands rol is in die omgeving.

WAT IK DOE:

  • Ik maak in ieder geval altijd 1 net portret, wat er dan daarna ook gebeurt, die heb ik in ieder geval. Ik maak het dan nog niet te moeilijk, bijvoorbeeld een netjes halftotaal in de ruimte. Dat geeft je meteen ook de tijd om de situatie goed te bekijken (licht/omgeving etc) en om even aan elkaar te wennen. Laat je onderwerp ook even meekijken, zodat die een beeld krijgt van wat je idee is. Daarna heb je dus ook voor jezelf ruimte gecreëerd om wat meer creatief bezig te gaan.
  • Ik vind het leuk om zo nu en dan ook wat detail-foto’s te maken, zoals bv de handen, misschien heeft iemand een speciale ketting, misschien heeft iemand twee verschillende sokken aan. Kijk goed en veel.
  • Vergeet jezelf niet voor te stellen, wie je bent, wat je doet. Laat wat voorbeelden zien (als je die al hebt, of als je die nog niet hebt, laat de foto’s van Humans of Kampen zien, of de insta-account van Humans of New York)
  • Zoek naar iemands drijfveren/verhalen door vragen te stellen. Simpele vragen brengen je een heel eind. Zoals, ‘wie ben je/waar kom je vandaan/wat doe je hier (nu). Stel jezelf ook open op, vaak is een gesprek dan zo op gang.
  • Als mensen niet willen, dan is dat ook ok.
  • Wees niet bang om fouten te maken! Dat zal wel es gebeuren, en dat is niet erg, daar leer je van.

En nu je dit alles doorgelezen hebt, neem het mee, maar zoek je eigen werkwijze. Soms is het een kwestie van ‘Learn the rules & break them all!’

Maar wat ik nog wel wil benadrukken: Bij straatportretten, of het nou gaat om fotografie of tekst, gaat het over het maken van een connectie met de ander. Dit zal je het beste afgaan, als jij ook gewoon jezelf durft te zijn, en ontspannen en onbevangen op een ander mens durft af te stappen.

Je zal vanzelf een werkwijze vinden die het beste bij jou past als fotograaf en/of interviewer. En je zal vanzelf een beeldtaal ontwikkelen die helemaal van jou is. Het mooiste is, je zal tal van interessante ontmoetingen en verhalen verzamelen. Hoe mooi is dat?

 

INSPIRATIE

https://www.humansofnewyork.com/

https://humansofamsterdam.com/

 

Fotografen:

Diane Arbus

Ed van der Elsken

Vivian Maier

Martin Parr

 

Check ook: Fotograaf des Vaderlands 2022 -2024 Marwan Magroun    (Eerdere Fotografen des Vaderlands:Jan Dirk van den Burg, Ahmet Polat, Robin de Puy, Koen Hauser en Ilvy Njiokiktjien )

 

ONLINE TIPS&TRUCS ETC.

https://focusmagazine.nl/

https://zoomacademy.nl/blog/de-belangrijkste-fotografie-tips-voor-beginners-een-overzicht

 

Geweldige tips over poseren https://www.instagram.com/davidsuhphoto/

Fijne (technische) tips en tutorials gegoten in korte insta-posts https://www.instagram.com/reggiebphoto/

Meer informatie over portretrecht:

https://www.auteursrecht.nl/Auteursrecht/Portretrecht

Geef een reactie